Jdi na obsah Jdi na menu
 

O potravinách

V našich receptech doporučujeme RÝŽOVÝ OLEJ ... Proč?

  • má výrazné preventivní a léčivé účinky 

  • obsahuje vitamíny A, B, E, některé minerály, řadu mastných kyselin

  • je přírodní antioxidant ( antioxidanty jsou látky, které chrání naše tělo před oxidací, protože když tělo oxiduje, tak stárne)

  • je vhodný na dlouhé vaření, smažení a fritování - nepřepaluje se tak rychle, jako ostatní oleje

  • může se používat při výrobě majonézy a jiných omáček

  • použití rýžového oleje je výhodné z ekonomického hlediska, neboť v procesu vaření je spotřeba o 20% nižší v porovnání se spotřebou jiných rostlinných olejů

  • hodí se na pečení i vymazání formy na pečení

Náš názor: rýžový olej doporučuji, je výborný. Smažím na něm již dlouhou dobu a opravdu se mi zdá, že vydrží déle a hlavně má podle mého menší nasákavost.

 

V našich receptech se budete často potkávat s DÝŇOVÝM OLEJEM ... Proč?

  • je velmi zdravý, vyrábí se lisováním semínek dýně za studena

  • má vysoký obsah zinku, proto má i uzdravující účinky na prostatu, vlasy, nehty, pokožkou a zrak

  • posiluje imunitu a dodává energii - proto je výborný na podzim na dýňové polévky

  • má antioxidační vlastnosti, tudíž pomáhá proti rychlému stárnutí buněk

  • doporučuje se i do pomazánek, studené kuchyně obecně, nebo na polití kaše, brambor...

  • nelekejte se tmavé zelenošedé barvy

Naše dobrá zkušenost: výborný je na dochucení polévky - lžící oleje polít na talíři, dále do salátů ze syrové zeleniny

 

V našich receptech je velmi oblíbená JEČNÁ MOUKA... Proč?

  • tato mouka zvyšuje svěžest, vláčnost a trvanlivost, proto se velmi často se používá jako příměs do základů těst

  • z ječné mouky se také připravují skvělé lívance a palačinky

  • používá se na zahuštění polévek, omáček

  • obsahuje lepek

Naše doporučení : udělat palačinky pouze z ječné mouky, nebo namíchat s moukou špaldovou. 

Používám tuto mouku i na těstíčka nebo zavářkové knedlíčky. Dělá mi prostě dobře. 

 

V našich receptech se budete potkávat se ŠPALDOVOU MOUKOU často místo klasické pšeničné či grahamové... Proč? 

  • je daleko lépe stravitelná než pšeničná, protože obsahuje mnohem méně lepku a chemikálií

  • vhodná je na pečení chleba, housek, buchet, koláčů ... můžete upéci jenom z ní, nebo dílem nahradit jinou mouku

  • z části nebo plně se dává do knedlíků, noků, zavářek

Naše zkušenosti: používáme často tuto mouku všude tam, kde je v receptech mouka bílá - do bramboráků, lívanců, palačinek, na zahuštění polévek a omáček.

 

V našich receptech se setkáte s JÁHLAMI v různých sladkých i slaných úpravách... Proč?

Jáhly neobsahují lepek, proto jsou vhodné pro lidi s bezlepkovou dietou. Jáhly jsou vhodné pro lidi s nemocemi slinivky břišní a sleziny, tudíž zvláště pro diabetiky.. Protože jsou jáhly zásadité podstaty, prospívá jejich konzumace také lidem s nemocným žaludkem. Pokrmy z jahel obohatí jídelníček i při dělené stravě. Mají je v oblibě makrobiotici, vegetariáni a vegani, protože mají vysokou výživovou hodnotu – obsahují minerální látky . draslík, hořčík, fosfor, měď, železo, zinek, dále pak vlákninu a vitamíny skupiny B.

Naše zkušenosti: Jáhly jsou universální pro přípravu teplých i studených pokrmů, pokrmů sladkých i slaných. Mohou se použít i do polévek nebo ochucené  jako příloha.   

 

V našich receptech sladkých i slaných se setkáváte s VLAŠSKÝMI OŘECHY ... Proč?

Tyto ořechy jsou totiž skvělým zdrojem vysoké koncentrace tuků, vitamínu B, zinku, mědi a manganu. Jejich pravidelná konzumace v menší porci vede ke snížení hladiny cholesterolu v krvi, snížení rizika infarktu, zvýšení potence a k zlepšení nálady. Díky vysoké hodnotě vitamínu E, jsou ořechy řazeny mezi top 10 antioxidačních potravin.
Já osobně doporučuji a také konzumuji malou hrstku ořechů denně, zvlášť přes podzim a zimu.

Naše zkušenosti: Ořechy dáváme do pomazánek ze sýra a tvarohu, do koláčů, sladkých i slaných kuliček. Výborné jsou lehce opražené jen tak.

 

V našich receptech na sladkosti se setkáváte s MORUŠÍ ... Proč?

Plody moruše bílé mají sladkou, trochu medovou chuť a pozitivní zdravotní účinky.
Moruše je zdravé přírodní sladidlo vhodné i pro diabetiky. Dále působí močopudně a čistí ledviny, posiluje cévy, upravuje krevní tlak.
Plody mají vysoký obsah vitamínu C, vitamínu K, vápníku, fosforu a draslíku. Obsahují vysoký podíl vlákniny a bílkovin, třetinu tvoří cukry.

Naše zkušenosti: Skvělá jen tak, když potřebujete dodat energii. Skvělá je taktéž v nepečených sladkostech.

 

V našich receptech se setkáte s KUKUŘIČNÝMI TĚSTOVINAMI a dalšími bezlepkovými produkty   Proč?... Když nemusíme mít žádnou dietu?

Kukuřičné těstoviny jsou bez lepku. I když nemusíme mít bezlepkovou dietu, občas je fajn změnit jídelníček. Udělat změnu... změna je totiž energie a ta dává životu radost a další rozměr...

Je skvělé ochutnat něco jiného, nového a přitom udělat i něco pro své tělo a výživu buněk, třeba si odpočinout od pšenice a lepku.

Naše zkušenosti: Naše názory se trochu liší na chuť bezlepkových těstovin. Já osobně kukuřičné těstoviny nemám moc ráda jako přílohu, ale zapečené, prolnuté s dalšími chutěmi jsou skvostné. 

Nicméně, vyzkoušíme a v receptech budeme s vámi sdílet zkušenosti s dalšími bezlepkovými těstovinami.

 

V našich receptech se budete setkávat s TAPIOKOVOU MOUKOU a TAPIOKOVÝMI PERLAMI... Proč?

Tapioková mouka je škrob z hlízy rostliny maniok. Můžete ji zakoupit v sypké formě, ale také slisovanou do perel různých velikostí.

Škrob je složitým cukrem, jehož trávení je postupné a trvá několik hodin. Dokáže tedy celkem dobře nasytit a může být i součástí diety.

Tapioka obsahuje minimální množství tuku a cholesterolu, je bezlepková. Obsahuje řadu vitamínů a minerálů, například  železo, vápník, magnézium, fosfor. Prospěšné je také množství obsažené vlákniny.

Jak tapiokové perly vařit? Zde je několik návodů. Musím přiznat, že vaření kuliček do čaje jsme nezkoušeli. Vařili jsme jenom pudink a použili perly jako zahušťovadlo do polévky.

Celé perly do Bubble tea se prý připravují následovně: tapiokové perličky hodíme do vroucí vody a dále vaříme 5 – 10 minut do chvíle, kdy jednotlivé perly zrosolovatí a téměř se vytratí bílé tečky uprostřed. Je potřeba občas zamíchat a hlavně dávat velký pozor, aby se nevyvařila voda!. 

Pudink z tapiokových perel připravíme takto: perly dáváme do studené vody  a namáčíme hodinu až několik hodin. Pro vaření se udává poměr 1:3. Vaříme ve vodě, šťávě, mléce, rostlinném mléce, podle toho, jaký pudink chceme mít. Vaříme zhruba 10-15 minut. Voda začne rosolovatět a dosáhneme tak pudinkové konzistence, ve které nám zůstanou  průsvitné kousky jednotlivých perel.